Wat een jaar. Corona, Black lives matter, meer rechten voor de LGBTQ gemeenschap en dat zijn nog maar een paar aspecten. Het is de tijd van gelijkheid en participatie. We doen het samen. Maar hoe beïnvloed het afgelopen jaar de designtrends van 2021? 

Ik probeer steeds op de hoogte te zijn van de nieuwste trends. Ik heb voor jullie de 10 meest veelbelovende designtrends van 2021 opgesomd. Lees je mee? 


1.Sociaal Design

Sociale thema’s komen meer dan ooit terug in grafische vormgeving. In 2020 heeft de wereld geleerd dat het moest veranderen. Van steun voor de zorg tot black lives matter tot COVID-19. Het goede nieuws is dat 2021 een keerpunt kan vormen. Vormgevers over de hele wereld willen hun standpunt duidelijk maken in hun designs. Denk aan een slogan als vorm van protest of illustraties voor het correct dragen van je mondmasker. Laat het zien in je ontwerpen! 


2.  Inclusieve illustraties

Zwart, wit, rood of blauw, iedereen is gelijk. Dat is de hoofdgedachte van 2021. Ook dit standpunt komt terug in het vormgeven van illustraties. De standaard stockfoto van glimlachende mensen met verschillende huidskleuren is gedateerd. Illustraties zijn daarentegen helemaal hot. Toon dat je merk inclusief is aan de hand van gepersonaliseerde figuurtjes. 


3. Symbolen en fine lines

In vormgeving maken de kleine dingen het verschil. Kleuren, vormen, allemaal vrij basic maar voeg ze samen en je krijgt een ontwerp. Symbolen hebben een uitgebreide geschiedenis, maar altijd overstijgen ze gewone taal. Daarom noemen we het een universele beeldtaal. Symbolen in logo design zijn weer helemaal hot. Mijn favoriet van het moment zijn verfijnde illustraties met dunne lijnen. Vaak gecombineerd met elementen uit de natuur of spiritualiteit. 


4. Inspiratie uit de natuur

We kunnen er niet omheen: het afgelopen jaar hebben we veel te vaak binnen moeten doorbrengen. Gaan wandelen was eén van de weinige toegelaten vrijetijdsbestedingen. Geen wonder dat de herontdekte schoonheid van de natuur zijn weg vind in grafisch ontwerp. Ontwerpen geïnspireerd door de natuur gebruiken zachte, organische vormen en aardetinten. Het is simpel en eerlijk, en een brenger van rust.


5. Surrealisme

Superleuke designtrend. Het Surrealisme is helemaal terug. Op maat gemaakte illustraties zijn hot en hoe absurder, hoe beter. De werkelijkheid wordt vervormd tot iets raars, is dat niet wat 2020 voor ons allemaal was? Deze angst komt terug in de uitingen van grafische kunstenaars. Het doel? Het vreemde element acceptabel maken. 


6. 3D design

3D design is al een tijdje bezig aan een opmars en in 2021 is dat niet anders. De stijl is eenvoudig maar dat maakt het net sterk. Simpele vormen komen prominent in beeld en brengen een boodschap duidelijk over. Deze eenvoudige vormen werken zoals puzzelstukjes die naadloos in mekaar passen. Dat maakt het vaak fascinerend om naar de kijken. 


7. Optische illusies

Mensen zijn zeer visueel ingesteld, daarin schuilt de kracht van een origineel design. Maar onze ogen kunnen ons ook bedriegen. De vormgeving van optische illusies speelt in op de verwarde reactie van de waarnemer. Zo kan een 2D tekening toch de suggestie van 3D tonen of kunnen we 3 verschillende beelden waarnemen in 1 tekening. Wanneer je weet hoe je een optische illusie moet gebruiken kan dit een ontwerp naar een hoger niveau tillen.


8. Blur, grain en gradients

Gradients, (subtiele) kleurverlopen, zijn al enkele jaren razend populair.  In 2021 gaan we nog een stapje verder door het gebruik van 2 extra technieken. Grain is een korrelige textuur en blur is het verzachten of wazig maken van elementen. Deze 2 technieken zijn erg leuk om mee te experimenteren. Zo kan je bijvoorbeeld diepte in je design creëren en een bepaalde sombere sfeer oproepen. 


9. Monochroom en duotone

Ook deze trend gaat al een tijdje mee, maar blijft erg leuk. Ik vind dat het gebruik van monochrome kleuren of duotonen erg veel rust brengt in een ontwerp. Monochrome kleuren zijn verschillende tinten van 1 kleur. Duotoon is het gebruik van 2 verschillende kleuren in een ontwerp. Beiden brengen balans tussen verschillende elementen waardoor je boodschap duidelijk blijft. Spelen met een kleurenthema kan het product een retro, moderne of elegante uitstraling geven. Maar uiteindelijk staat alles volledig in dienst van de esthetiek.


10. Retrofonts

2020 was geen makkelijk jaar, misschien dat we daarom in 2021 teruggrijpen naar retro elementen in vormgeving. Het populairst is het teruggrijpen naar retro fonts zoals we ze vroeger op oude boeken en advertenties vonden. Combineer dit met een strak schreefloos lettertype en je zit meteen goed. Sommige vormgevers brengen het retro futurisme terug in hun werk (denk aan Back to the future) opzichtige lettertypes en felle neon kleuren. We zijn tegenwoordig een beetje nostalgisch, een trend die ook in de mode zijn opmars maakt. 


Het afgelopen jaar was misschien een teleurstelling, maar de vormgevers van 2021 zijn vastbesloten om er hun eigen draai aan te geven. Ze brengen ons een duidelijk standpunt, de rust uit de natuur en de nostalgie van het verleden. Dit waren mijn top 10 designtrends van het nieuwe jaar. Natuurlijk zijn er nog veel meer leuke trends, zowel on- als offline. Heb jij nog een goed idee? Ik hoor het graag!