Voor het maken van een goed design is communicatie tussen grafisch vormgever en klant super belangrijk. Als beide partijen op 1 lijn zitten komt er zeker en vast een geslaagd ontwerp uit. Carte blanche krijgen is voor een designer vaak moeilijker dan samen enkele duidelijke richtlijnen vastleggen. In deze blog geef ik je enkele tips tot een heldere communicatie!


1.Inspiratie

Aarzel niet om zelf al een beetje inspiratie op te doen. Kijk eens rond op platformen als Pinterest en Instagram. Welke kleuren spreken jou aan? Misschien vind je ergens wel een leuke collage als sfeerbeeld. Zie je graag strakke schreefloze lettertypes of ga je toch voor een handgeschreven font? Het is als designer makkelijker om te voldoen aan jouw verwachtingen als we een idee krijgen van jouw smaak. Aarzel dus niet om enkele voorbeelden door te sturen! 

2. Aanleveren

Als je een vormgever inschakelt voor de creatie van een flyer, brochure, affiche of webpagina zorg er dan voor dat ook jij de juiste informatie doorgeeft. Lever tijdig alle teksten en foto’s aan. Laat duidelijk weten of je designer op zoek moet gaan naar leuke stockfoto’s. Lang wachten op materiaal om aan de slag te kunnen gaan en dan maar enkele dagen de tijd hebben om een project af te ronden is niet zo leuk. Zorg er ook steeds voor dat je foto’s van voldoende kwaliteit zijn en dat er geen schrijffouten in je teksten staan. 

3. Feedback

In het ontwerpproces zijn er verschillende touchpoints tussen klant en designer. Voor een vormgever is het belangrijk om in de verschillende fasen van het ontwerpproces duidelijke feedback te krijgen. Neem je tijd om na te denken en bundel al jouw opmerkingen en bedenkingen samen tot 1 geheel. Wacht ook geen weken met het doorsturen van jouw feedback om dan te verwachten dat je logo morgen klaar is. Een goede samenwerking komt van 2 kanten. Zo wordt het creatieve ontwerpproces niet vertraagd en staan we op het eind van de rit niet voor onaangename verrassingen.

4. Wees positief

Is een ontwerp toch niet helemaal wat je in gedachten had? Laat het je vormgever op een duidelijke en aardige manier weten. Het is vooral fijn als je je feedback positief verwoord. Designers steken veel tijd en liefde in een ontwerp en willen graag tevreden klanten. 

5. Geef ruimte

Laat ook wat ruimte voor de creatieve vrijheid van je grafisch vormgever. Dat komt een ontwerp meestal wel ten goede. Een vormgever verrast graag en met een beetje extra vrijheid krijg je misschien een ontwerp dat je niet verwacht maar wel heeeel erg leuk is! 


Heb je bovenstaande tips doorgenomen? Dan wil ik je graag nog 1 ding meegeven: wees realistisch. Een ontwerpproces draait om goede afspraken, deadlines, budget en tijdige feedback. Want duidelijke afspraken zorgen voor een vlotte samenwerking!

Heb jij een leuk project in gedachten? Mail dan naar brenda.aiola@gmail.com – samen maken we er iets moois van!